Galerie 456, Rue Ernest Allard 456, 1000 Brussels, 0476 43 63 27, info@galerie456.com

Yun-Fei Ji
05.04 – 19.04

1963, Bejing (China), woont en werkt in New York (USA)

Yun-Fei Ji schilderijen, volgens de traditionele oosterse kunst maken de praktijk, op handgeschept papier met rijst doorschijnende inkt of verf op basis van natuurlijke pigmenten. Zijn eigenaardige tekenkunst is gebaseerd op eeuwen oude technieken, met inbegrip van kalligrafie. Zijn onderwerpen roepen traditionele Chinese landschapsschilderkunst: cijfers en scènes herinneren verhalen en heldendichten uit de Chinese folklore en geschiedenis. Zijn werk doet denken aan het oeuvre van de oude dynastie Masters, wiens schilderijen gecombineerd compositorische en technische glans met de uitdrukking van verdriet en melancholie, het overdragen van een onderliggende politieke boodschap. Yun-Fei Ji toont nog steeds de interne problemen van de Chinese cultuur, bijvoorbeeld bouwen van een dam en de risico’s en het menselijk leed betrokken zijn, of het falen van de communistische utopie. Die maatschappelijke onderwerpen geven aanleiding tot de illustratie van persoonlijke en symbolische fantasie, en meer globale, existentiële menselijke tragedie en schoonheid. De kunstenaar leent gebeurtenissen in het verleden om commentaar te leveren op de huidige problematische ontwikkelingen. Yun-Fei Ji, aos werken zijn bijzonder gelaagde zoals ze zijn hybride composities van historische verhalen en autobiografische notities.

In 2001, Yun-Fei Ji nam deel aan de Whitney Biënnale in New York en The Drawing Center in New York opgenomen een aantal werken in zijn collectie. The Old One Hundred Namen op Zeno × Gallery werd Yun-Fei Ji, aos eerste Europese tentoonstelling, die met succes werd door de Pratt Institute in New York. De solo tentoonstelling The Empty City werd gehouden beginnen 2004 in het Museum voor Moderne Kunst in St Louis, VS en reisde daarna naar The Rose Art Museum, Brandeis University, Waltham MA (VS) en de Richard E. Peeler Art Center in Greencastle, MA ( us). De laatste jaren zijn werken werden opgenomen in een aantal belangrijke groep laat zien, maar ook als solo-shows op James Cohan Gallery in New York en Zeno × Gallery.

Solo Tentoonstellingen

  • 2010 ‘Verwarren elkaar Ghosts’, James Cohan Gallery, New York (VS), (19 februari-27 maart)
  • 2008 ‘Twee Chinas: Qiulin en Chen Yun-Fei Ji’, Worcester Art Museum, Worcester, Massachusetts (VS), (maart-september)
  • 2006 ‘Water wat drijft de boot kan ook Sink It’, James Cohan Gallery, New York, NY (US), (16 november-22 december)
  • 2005 ‘Goed nieuws komt van de collectieve boerderij’, Zeno × Storage, Antwerpen Borgerhout (BE), (12 mei-4 juni)
  • ’The Empty City’, Richard E. Peeler Art Center, Depauw University, Greencastle, Indiana (VS), (februari-april)
  • 2004 ‘The Empty City’, The Rose Art Museum van Brandeis University, Waltham, Massachusetts (VS), (09 sept. – 12 dec.)
  • ’The Empty City’, bepalingen Bibliotheek GAEA Foundation, Washington DC (VS), (04 June – 14 augustus)
  • ’The East Wind’, Institute of Contemporary Art, Philadelphia (VS), (1 mei – 1 augustus)
  • ’The Empty City’, Pierogi, Brooklyn, New York (VS), (23 april-24 mei)
  • ’The Empty City’, Contemporary Art Museum, St.Louis (VS), (23 januari-11 april)
  • ’Boxers’, Safn Museum, Reykyavik (IJsland)
  • 2003 ‘The Old One Hundred Names’, Pratt Institute, New York (VS), (7 maart-12 april)
  • ’The Old One Hundred Names’, Zeno × Gallery, Antwerpen (BE), (23 januari-22 februari)
  • Pierogi, Brooklyn, NY (US)
  • 2002 ‘De Boxer, de missionaris, en hun Goden’, POST, Los Angeles (VS)
  • 2001 ‘New Work’, Pierogi, Brooklyn, New York (VS), (25 mei-2 juli)
Yun-Fei Ji

’The Flood of Badong’

2003

131.5 × 95.5 cm

ink and mineral pigment on rice paper

’The Move of Badong’

2002

124 × 96 cm

ink and mineral pigment on rice paper

’The Forbidden City Ghosts’

2002

456,8 × 114,3 cm

ink and mineral pigment on mulberry paper

’Rebellion of the Singing Girls’

2002

139,7 × 137,2 cm

ink and mineral pigment on mulberry paper

’The Hunt’

2001

61,0 × 231,1 cm

ink and mineral pigment on mulberry paper

Portfolio-site Jonathan Huyssens, Bart Caron en Peter Van Lancker